Sebességindex egy abroncs oldalfalán
A sebességindex az abroncs oldalfalán szerepel, a terhelési index után. Példánkban az autó sebességindexe W, ami azt jelzi, hogy akár 270 km/h (168 mph) sebességre is hitelesítve van.
A sebességindex laboratóriumi tesztek eredményén alapul, amelyekben az abroncsot 10 km/h-s (6,2 mph) lépésekben 10 percenként gyorsítják, amíg el nem éri a kívánt sebességet. A besorolás eléréséhez szimulált terheléssel végzett teszten kell bizonyítania, hogy képes kibírni egy adott sebességet.
A sebességindexet egy betű jelzi – A a legalacsonyabb, Y a legmagasabb. Ahogy az alábbi táblázatban látható, néhány rendellenesség adódott abból, hogy ahogy az autógyártók növelték a járműveik sebességét, új sebességindexeket kellett hozzájuk bevezetni.
Leggyakoribb sebességindexek, sebességek és járműhasználat
Nem. Összefügg az utazási kényelemmel, a vonóerő-átadással, a futófelület kopásával és a kanyarstabilitással is. A magasabb sebességindexű abroncsok általában jobb tapadást és fékerőt nyújtanak, de a futófelületük élettartama rövidebb lehet, és hideg időben kevésbé jól teljesítenek. Ezért a V, Z, W és Y indexű abroncsok általában inkább nagy teljesítményű járművekre és melegebb éghajlatra valók.
Ön a jobb teljesítmény érdekében választhat magasabb sebességindexű abroncsokat, de ha alacsonyabb sebességindexűeket szerel fel, akkor ehhez kell szabnia az autója legnagyobb sebességét is.
Ha vegyes sebességindexű abroncsokat akar használni – mi egyébként ezt nem ajánljuk –, mindig az alacsonyabb besorolású abroncsokat szerelje az elülső tengelyre, tekintet nélkül arra, hogy az autó első-, hátsó- vagy összkerékhajtású-e. Ezzel megelőzheti az esetleges túlkormányzásból adódó gondokat. Ne feledje, hogy minden abroncsnak illenie kell a járműhöz, és hogy Ön nem vezethet nagyobb sebességgel, mint amit a legalacsonyabb sebességindexű abroncs bír.
Mi mindig azt ajánljuk, hogy minden keréken azonos méretű, típusú és sebességindexű abroncsot használjon.