Európai Uniós abroncscímke

Az Európai Uniós abroncscímke bevezetésének célja a biztonság javítása, az üzemanyag-hatékonyság fokozása és a zajszint csökkentése volt, valamint a vásárlók megfelelő tájékoztatása az informált döntéshozatalhoz. Ez is része az Európai Bizottság szélesebb körű tervének, amelynek célja az energiafogyasztás 20%-os csökkentése 2020-ig.

Európai Uniós abroncscímke - példa

Mi az az Európai Uniós abroncscímke?

Ikonok és értékelések sorozata, amelyet az Európai Unióban 2012 novembere óta értékesített valamennyi személyautó-, kisteherautó- és nehéz tehergépjármű-abroncson kötelező feltüntetni, és amely az üzemanyag-fogyasztásról, a nedves úton nyújtott tapadásról és a zajszint szerinti besorolásról tájékoztat.

Törvényes előírás, hogy az abroncsbeszállítóknak vagy matricát kell ragasztaniuk az abroncs futófelületére, vagy fel kell címkézniük a forgalmazó és/vagy ügyfél részére küldött minden egyes abroncsszállítmányt. Ez mind a személyautó-, mind a könnyűtehergépjármű-abroncsokra vonatkozik. Ugyanezt az információt a műszaki kiadványokban (mellékletek, brosúrák stb.) és a webhelyükön is fel kell tüntetniük személyautó-, könnyű tehergépjármű- és tehergépjármű-/autóbuszabroncsok esetében egyaránt.

Mire jó ez?

A címke azért van, hogy egy szabványosított tesztelési mód révén segítsen a szakmának és a fogyasztóknak különbséget tenni az abroncsok között. Világosan megadja, melyik abroncs jobb minőségű és ezért biztonságosabb azokra a körülményekre való tekintettel, amelyek között használni fogják azt.

Az információ a következőképpen tagolódik:

  • Üzemanyag-hatékonyság, az abroncs gördülési ellenállásának függvényében
  • Az abroncs külső zajszintje decibelben megadva
  • Az abroncs tapadása nedves úton.

Hogyan működik az értékelési rendszer?

Az üzemanyag-hatékonyság skálája hét fokozatra tagolódik, amelyben az A (piros) jelöli a legjobb teljesítményű abroncsokat, és G (zöld) a legalacsonyabb teljesítményűeket. Figyelem: a D kategória nem használatos.

Az abroncs decibelben mért külső zajszintje a törvény szabta határértékekhez viszonyítva szerepel. Egy fekete hullám jelzi a legjobb zajszintet, és három hullám a legrosszabbat.  

Az abroncs nedves úton nyújtott tapadását szintén A–G fokozatok jelzik. Az A jelenti a legjobb nedves tapadási teljesítményt, vagyis a legrövidebb fékutat nedves úton, míg a G a legrosszabb teljesítményt nedves úton való tapadás szempontjából. Ahogy az üzemanyag-hatékonyság esetében, itt sem használatos a D kategória, sőt a G használatát sem tervezik.

Mit jelentenek ezek az értékelések a valóságban?

Üzemanyag-hatékonysági kategóriák:

  • A jármű üzemanyag-fogyasztásának akár 20%-át is az abroncsok teszik ki, ezért ha Ön egy tank üzemanyagból több kilométert akar kihozni, válasszon olyan abroncsot, amely jó üzemanyag-hatékonysági értékeléssel rendelkezik.  Így a széndioxid-kibocsátást is csökkentheti.
  • Mindezt a gördülési ellenállás határozza meg, vagyis az abroncs mozgása közben elveszett energia. Minél alacsonyabb a gördülési ellenállás, annál kevesebb az energiaveszteség, vagyis annál alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztás és a széndioxid-kibocsátás.
  • Egy A és egy G kategóriás abroncs üzemanyag-fogyasztása között 1000 kilométeren akár 6 liter különbség is lehet.

Zajszint szerinti kategóriák:

  • Egy fekete hullám azt jelenti, hogy az abroncs külső zajszintje legalább 3 decibellel a törvény szabta határérték alatt van. Ez a legcsendesebb.
  • Két fekete hullám azt jelenti, hogy a zajszint megfelel a határértéknek. 
  • A három fekete hullám a legzajosabb kategóriát jelöli, amely csak a már elavult szabályozások szerinti határértéknek felel meg.

Fékteljesítmény szerinti kategóriák:

  • A nedves tapadás szempontjából jól teljesítő (A vagy B kategóriás) abroncsok fékútja nedves úton rövidebb, tehát esős időben biztonságosabbak.
  • Ahogy az üzemanyag-hatékonyságnál, itt sem használják a D kategóriát, sőt a G sem szerepel a tervek között.
  • Az egyes kategóriák közötti különbség nagyjából 3 méter fékút – vagyis egy átlagos autó hossza. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minél jobb a nedves úton nyújtott tapadás, annál kisebb az esélye annak, hogy Ön közlekedési balesetet szenved.

Milyen tesztek határozzák meg a besorolást?

Az abroncsgyártók felelősek azért, hogy abroncsaikat az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) által jóváhagyott, gondosan meghatározott módszerekkel értékeljék és kategorizálják. A nedves úton elért tapadást és a külső gördülési zajt szabadtéren, valós körülmények között tesztelik. A gördülési ellenállást (üzemanyag-hatékonyság szerinti besorolás) beltéri vizsgálati próbapadon tesztelik.

Milyen információk NEM szerepelnek az Európai Uniós címkén?

Bár az Európai Uniós címke hasznos útmutató mind a forgalmazók, mind a fogyasztók számára, abroncsvásárláskor nem ez az egyetlen érv, amit számításba kell venni. A következőket például nem tünteti fel: vízre felúszással szembeni védettség, vezetési stabilitás, kezelhetőségi teljesítmény nedves és száraz úton, tartósság, fékteljesítmény száraz úton; valamint azt sem, hogyan teljesít az abroncs téli időjárás mellett.

Hol teszi közzé az Uniroyal az Európai Uniós  abroncscímkéket?

Itt, a webhelyünkön minden egyes abroncs mellett szerepelnek. Szintén megtalálhatóak viszonteladóink webhelyén és saját márkakereskedéseinkben.

Európai Uniós abroncscímke-böngésző


Az alábbiakban megtekintheti az Uniroyal valamennyi termékének Európai Uniós abroncscímkéjét. Írja be a megfelelő értékeket, és máris megkapja az Európai Uniós címkét.

Uniroyal. A Continental márkacsoport tagja.