Kanyarodáskor ható fizikai erők

Az abroncs kialakítása többet számít, mint hinné. A mérnököknek számításba kell venniük a biztonság, az üzemanyag-hatékonyság, a sérülés- és kopásállóság, valamint a teljesítmény szempontjait – miközben teljes mértékben tisztában kell lenniük a kezelhetőséget befolyásoló összes erővel.

Mi az a kanyarodás közbeni erőhatás?

A kanyarodás közbeni erőhatás az abroncs egy fontos dinamikája. Ahogy a neve is mutatja, a kanyarodás közbeni erőhatás az az oldalirányú erő, amelyet az abroncsok generálnak minden egyes kanyarodásnál. Ez az erő egyenlő a centrifugális erővel, amely, ha nem hatna ellene semmi, letérítené az útjáról a járművet. A kanyarodás közbeni erőhatás a centrifugális erő ellen dolgozik: ez teszi képessé az abroncsokat arra, hogy fordulás közben is kapaszkodjanak az útfelületbe.

Bizonyára Ön is észrevette, hogy az abroncsok alakja kanyarodáskor megváltozik. A futófelületi blokkok torzulása akkor következik be, amikor a kormányzási szög megfelelő nagyságú elülső és hátsó oldalirányú erőt generál. A balra kanyarodás közbeni erőhatás az abroncs jobbra tolódását eredményezi.

Mi befolyásolja a kanyarodás közbeni erőhatást?

  • Sebesség: Minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb a kanyarodás közbeni erőhatás. Ezért különösen fontos olyan abroncsokat felszerelni, amelyek a járműgyártó által meghatározott sebességindexszel rendelkeznek. 
  • Súly: Minél nagyobb a jármű súlya, annál nagyobb a kanyarodás közbeni erőhatás. Ne terhelje túl a járművet, és használjon megfelelő terhelési indexű abroncsokat. További információkat a jármű felhasználói kézikönyvében talál.
  • Útviszonyok: A kanyarodás közbeni erőhatást a rossz idő is befolyásolja. Havon és még inkább jégen való kanyarodáskor az abroncsok megcsúszhatnak – főleg nagy sebesség esetén. A minden időjárási körülmény között használható abroncsok, valamint a téli abroncsok kialakítása ennek a kockázatnak a csökkentését szolgálja.
  • Abroncs szélessége, mérete és levegőnyomása: Ezek a tényezők határozzák meg az abroncs futófelülete és az út közötti érintkezési felületet. Minél nagyobb az érintkezési felület, annál nagyobb kanyarodás közbeni erőhatást képesek kifejteni az abroncsok.

Milyen abroncsok fejtik a legjobb kanyarodás közbeni erőhatást?

A legjobb kanyarodás közbeni erőhatást az alacsony profillal és tapadós alapanyag-keverékkel készült abroncsok fejtik ki. Ezeket az autósok általában jól reagáló abroncsokként jellemzik, ami nagy teljesítményű autók, például sportautók és szedánok esetében ideális tulajdonság. Futófelületük mintázata szorosan kapaszkodik az útfelületbe, főleg nagy sebességgel végrehajtott kanyarodási manőverek közben.

Mi a kanyarodás legbiztonságosabb módja?

Minél gyorsabban vesszük be a kanyart, annál nagyobb nyomás kerül az abroncsokra. Ha túlhajtjuk őket, megcsúszhatunk, és elveszíthetjük az uralmat a jármű fölött. A lassítás mellett az is fontos, hogy a lehető legsimábban vegyük a kanyart. Ennek egyik módja, hogy kissé „kiegyenesítjük” az ívet oly módon, hogy a sáv teljes szélességét kihasználjuk, és a lehető legnagyobb ívben kanyarodunk. Fontos azonban, hogy a felezővonalon csak akkor haladjunk át, ha ez engedélyezett, és jól látjuk, mi jön szembe.

A kanyarhoz közeledve nézzen bele a visszapillantó tükörbe, és lassítson biztonságos sebességre. Amíg az abroncsok még egyenesen előre mutatnak, váltson alacsonyabb sebességre. Így a kanyart elhagyva már gyorsíthat is.

Kormányozza az autót simán az ívre, és finoman tegye a lábát a gázra, amikor túljut a kanyar csúcspontján. Ha lehet, kerülje a fékezést kanyarodás közben. Az abroncsoknak e nélkül is sokféle erőhatással kell megküzdeniük, így a fékezés felboríthatja az egyensúlyt, és a jármű megcsúszhat.

Uniroyal. A Continental márkacsoport tagja.